Tokoh



 Prof Dr Syed. Muhammad Naquib al-Attas

__________________________________________________________________

Nama: Prof Dr Syed Naquib Al-Attas
Tempoh: 1931 - -
Biografi : Sebuah Filsuf Kontemporer Malaysia / Teologi

Syed Muhammad Naquib al-Attas lahir di Bogor dan mendapat pendidikan awal di Sukabumi dan Johor Bahru. Kemudian belia menuntut di Royal Militrary Academi, Sandhurst, England sebelum pergi ke Universiti Malaya, Singapura. Beliau mendapat M.A. dari McGill University, Montreal dan Ph.D dari University of London dalam bidang teologi dan metafizik Islam.

Beliau menjadi salah seorang pengasas Universiti Kebangsaan Malaysia apabila Universiti itu ditubuhkan. Di situ beliau memegang pelbagai jawatan selain daripada jawatan-jawatan di Universiti Malaya dan di universiti-universiti lain di luar Negara sebagai profesor pelawat.

Al-Attas adalah satu-satunya sarjana di Malaysia yang telah menduduki Kursi membezakan disiplin ilmu yang berbeza. Dalam orang, ia menyerupai watak universal ulama masa lalu dalam penguasaan banyak cabang pembelajaran:, metafisika agama, teologi, falsafah, pendidikan, filologi, seni surat, dan arsitektur, dan ilmu ketenteraan.


Al-Attas terlibat dalam polemik pada mata pelajaran sejarah Islam, filologi, dan sejarah sastera Melayu, yang telah mengakibatkan pembukaan jalan baru untuk dikenali sebagai Sha'ir, dan telah menetapkan bahawa Hamzah Fansuri adalah pengasas Sha Melayu 'ir. Dia juga telah ditetapkan gagasannya pada kategorisasi sastra Melayu dan periodisasi sejarah sastera. Dia telah memberikan sumbangan penting kepada sejarah dan asal bahasa Melayu moden.


Komen Nya pada idea-idea Fansuri dan al-Raniri adalah orang-orang definitif pertama di Sufi Melayu awal berdasarkan manuskrip abad ke-16 dan 17. Bahkan ia mencari dan menerbitkan penelitiannya yang sangat cermat tentang naskah Melayu tertua yang masih ada, di mana antara hal-hal penting yang lain, ia juga menyelesaikan teka-teki dari tetapan yang betul dari kitaran kalendar Melayu-Islam. Ia juga bertanggung jawab atas perumusan dan konseptualisasi tentang peranan bahasa Melayu dalam membina bangsa selama debat dengan para pemimpin politik pada tahun 1968. Rumusan dan konseptualisasi adalah salah satu faktor penting yang menyebabkan konsolidasi Melayu sebagai bahasa kebangsaan Malaysia. Sebagai Dekan Fakulti Seni, Universiti Malaya, dia secara peribadi memulakan pelaksanaan dan memobilisasi pertubuhan pelajar Fakulti dan menuju pelaksanaan sistem dan Melayu sebagai bahasa intelektual dan akademik. Bahkan, tulisan-tulisan al-Attas di Melayu pada mata pelajaran Islam yang unik dalam prosa puitis mereka, dan melayani sebagai model sastera untuk para ulama Islam yang berorientasikan dan penulis dari Malaysia. Ini menandakan pertama kalinya bahawa moden Melayu digunakan secara intelektual dan falsafah, sehingga mencipta gaya baru dari bahasa.

Selain itu, dan bahkan lebih penting lagi, wacana tentang Islam dan hubungannya dengan identiti budaya dan sejarah yang menarik minat khalayak ramai --- khususnya mahasiswa universiti yang di kemudian hari, dan di bawah bimbingan intelektual, membentuk Gerakan Pemuda Islam Malaysia (ABIM) , Persatuan Penulis Muslim Malaysia (GAPIM) dan Akademi Sains Islam (ASASI). Meskipun tidak ada kajian yang tepat telah dilakukan mengenai asal intelektual dan dasar kebangkitan Islam di Malaysia pada 1970-an, peserta banyak awal akan bersetuju bahawa al-Attas memainkan peranan yang paling sentral dan substantif.


Dia juga merupakan kaligrafi mampu, dan karyanya dipamerkan di Muzium Tropen di Amsterdam pada tahun 1954. Dia juga telah menerbitkan tiga renditions basmalah pada subjek yang hidup (pekakak, 1970; chanticleer, 1972; ikan 1980) dalam beberapa buku-bukunya. Dia juga merancang dan merancang bangunan ISTAC (1991), yang unik gulungan Ketua al-Ghazali (1993), auditorium dan masjid ISTAC (1994), serta landskap dan dekorasi interior, merendamnya mereka dengan unik Islam, tradisional, dan kosmopolitan aksara.


Al-Attas telah memenangi pengiktirafan antarabangsa dengan senarai orientasi dan sarjana Islam dan peradaban Melayu. Dia telah memimpin panel tentang Islam di Asia Tenggara di International Kongres 29 des Orientalistes di Paris pada tahun 1973. Pada tahun 1975, ia diberikan Fellow Empayar Iran Akademi Falsafah untuk sumbangan luar biasa dalam bidang falsafah perbandingan. Dia adalah seorang Perunding Kepala Sekolah ke Dunia Islam Festival yang diadakan di London pada tahun 1976, dan pembicara dan delegasi pada Persidangan Islam Antarabangsa yang diadakan serentak di tempat yang sama. Ia juga seorang penceramah dan peserta aktif pada Persidangan Dunia Pertama Pendidikan Islam diadakan di Mekah pada tahun 1977, di mana ia memimpin Jawatankuasa Tujuan dan Definisi Pendidikan Islam. Dari 1976-1977, dia adalah seorang Profesor Tamu Islam di Temple University Philadelphia, USA. Pada tahun 1978. Dia memimpin pertemuan UNESCO ahli sejarah Islam diadakan di Aleppo, Syria, dan pada tahun berikutnya Presiden Pakistan, Jeneral Muhammad Zia ul-Haq, diberikan kepadanya dengan Iqbal Centenary Commemorative Medal.


Al-Attas telah menghadiri dan memimpin sesi penting di berbagai kongres antarabangsa yang diadakan oleh UNESCO dan badan-badan akademik yang lain. Ia menduduki posisi eminensia intelektual di negaranya sebagai pemegang pertama dari Ketua Bahasa dan Sastera Melayu di Universiti Kebangsaan Malaysia (1970-1984), dan sebagai pemegang pertama Tun Abdul Razak Ketua Pengajian Asia Tenggara di Ohio University, USA (1980-1982) dan sebagai Pengasas-Pengarah Institut Antarabangsa Pemikiran Islam dan Civilization (ISTAC), Malaysia (sejak 1987). Dia telah memberikan lebih dari 400 kuliah di seluruh Eropah, Amerika Syarikat, Jepun, dan Timur Jauh dan dunia Muslim. Dan pada tahun 1993, sebagai pengakuan atas sumbangan banyak nya penting dan jauh mencapai pemikiran Islam kontemporari, Dato 'Seri Anwar Ibrahim, sebagai Ketua ISTAC dan Presiden International Islamic University Malaysia telah menunjuk al-Attas sebagai pemegang pertama Abu Hamid Al-Ghazali Ketua Pemikiran Islam di ISTAC. Raja Hussein dari Jordan membuatnya Members Royal Academy dari Jordan pada tahun 1994, dan pada bulan Jun 1995 University of Khartoum diberikan kepadanya dengan Gelar Kehormatan Doktor of Arts (D. Litt.).

Dia menulis Ruba'iyyat Rangkaian karya sastera yang merupakan orang pertama yang pernah diterbitkan pada tahun 1959 dan pekerjaan klasik, Beberapa Aspek tasawuf sebagai Dipahami dan practised antara Melayu, pada tahun 1963. dua-Nya-kelantangan tesis doktor tentang Mistisisme Hamzah Fansuri, yang merupakan pekerjaan yang paling penting dan menyeluruh sampai saat ini di salah satu yang terbesar dan mungkin para ulama sufi yang paling kontroversi di dunia Melayu yang dia PhD di Inggeris pada tahun 1965.


Dr al-Attas diangkat, pada tahun 1965, Ketua Jabatan Sastera di Jabatan Pengajian Melayu di Universiti Malaya, Kuala Lumpur. Dari tahun 1968 hingga 1970, ia menjadi Dekan Fakulti Seni di Universiti yang mana ia mereformasi struktur akademik Fakulti masing-masing jabatan yang memerlukan untuk merancang dan mengatur kegiatan akademik dalam rundingan dengan satu sama lain, bukan bebas, seperti yang telah berlatih sampai sekarang.


Al-Attas mengembangkan suatu gaya yang indah dan kosa kata yang tepat bahawa ciri-ciri khas Melayu tulisan dan bahasa. Pada tahun 1970, al-Attas juga salah satu pengasas senior dari National University of Malaysia, yang berusaha untuk menukar bahasa Inggeris dengan bahasa Melayu sebagai pengantar di peringkat pendidikan tinggi. Pada tahun 1973 ia mendirikan dan diarahkan Institut Bahasa Melayu, Sastera, dan Budaya (IBKKM) di Universiti baru.

Professor Muhammad Naquib mempunyai pengalaman yang luas dalam bidang akademik dan beliau telah menulis lebih daripada dua puluh judul buku dalam bidang falsafah, metafizik, sejarah, kesusasteraan, seni, pendidikan dan peradaban. Banyak hasil tulisanna diterjemah ke dalam pelbagai bahasa di dunia. Sebagai cendekiawan Islam beliau telah memberi sumbangan yang tidak ternilai terhadap pengislaman ilmu dan juga pendidikan Islam. Dalam ABIM, beliau menjadi orang yang bertanggungjawab mengasaskan landasan dan hala tuju intelektualnya. Melalui siri ceramah dan diskusi ilmu. Beliaulah orang yang mengilhamkan logo ABIM dan mencetuskan idea penerbitan dan penamaan Risalah ABIM. Sekarang Profesor Muhammad Naquib ialah pengarah ~ pengasas ISTAC.

Prof al-Attas adalah baik seorang pemikir besar dan asli yang membawa makna baru dan tafsiran terhadap idea-idea lama, sehingga memberikan keberlanjutan dan orisinalitas masalah intelektual dan budaya penting nya kali dan melalui itu, umat manusia.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Biodata Tokoh: Tun Dr. Mahathir Mohamad

Tun Dr. Mahathir dilahirkan pada hari Jumaat tanggal 20 Disember 1925. Putera kepada pasangan Mohamad bin Iskandar dan Wan Tempawan binti Wan Hanafi ini dilahirkan di rumah bernombor 18, Lorong Kilang Ais, bersebelahan dengan Jalan Pegawai, Seberang Perak, Alor Setar, Kedah.

Beliau merupakan anak bongsu dikalangan sembilan orang adik-beradik. Dr. Mahathir memulakan alam persekolahan di Sekolah Melayu Seberang Perak pada tahun 1930 selama dua tahun. Beliau melanjutkan pengajian menengah di Goverment English School, Alor Setar yang kini dikenali sebagai Kolej Sultan Abdul Hamid. Beliau tamat dengan keputusan Senior Cambridge yang cemerlang pada tahun 1945.

Dalam tahun 1947, selepas tamat pengajian peringkat menengah, Dr. Mahathir telah ditawarkan biasiswa Kedah untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang perubatan di King Edward VII College of Medicine, Singapura. Semasa di Kolej, beliau merupakan seorang pelajar yang tekun dan bersungguh-sungguh dalam pelajaran, aktif dalam sukan ragbi dan sentiasa mengambil berat tentang kebajikan pelajar-pelajar lain.

Pada tahun 1953, beliau telah dianugerahkan Ijazah Doktor Perubatan (M.B.B.S) dari University of Malaya. Berbekalkan kelulusan berkenaan, Dr. Mahathir telah memulakan perkhidmatannya dalam kerajaan dengan menjadi doktor pelatih di Hospital Besar Pulau Pinang. Pada tahun 1954, Dr. Mahathir telah dilantik sebagai Pegawai Perubatan di Hospital Besar Alor Setar bagi memenuhi kontrak biasiswanya. Beliau juga telah memberikan khidmat perubatan di Langkawi, Jitra dan Perlis.

Perkenalan dengan seorang gadis dari Selangor bernama Siti Hasmah Mohd Ali (kini Tun Dr. Siti Hasmah) yang mengikuti bidang pengajian yang sama di King Edward VII Collage of Medicene berlanjutan sehingga mereka menamatkan pengajian masing-masing. Hubungan erat yang terjalin semasa di Singapura telah diakrabkan lagi setelah kedua-duanya diijabkabulkan sebagai suami isteri pada Ogos 1956. Pasangan bahagia ini telah dikurniakan tujuh orang cahayamata iaitu Marina (kini Datin Paduka Marina), Mirzan, Melinda, Mokhzani (kini Datuk Mohzani), Mukriz ( kini Datuk Mukriz), Maizura dan Mazhar.

Pada tahun 1957, setelah tamat kontraknya dengan kerajaan, Dr. Mahathir dengan bantuan dan kerjasama Dr. Siti Hasmah telah membuka klinik persendirian yang bernama Klinik MAHA, di Jalan Tunku Ibrahim, Alor Setar. Klinik MAHA merupakan klinik Melayu pertama di Negeri Kedah. Selain daripada perkhidmatan perubatan, klinik MAHA juga telah menjadi pentas untuk beliau menjalankan aktiviti-aktiviti perkhidmatan komuniti setempat.

Keperihatinan beliau terhadap masalah ekonomi dan politik Melayu telah diluahkan dalam bentuk rencana-rencana yang diterbitkan oleh Sunday Times di bawah nama pena 'C.H.E Det' antara tahun 1946-1950. Penulisan merupakan satu dari minat Dr. Mahathir hinggalah ke hari ini. Pada tahun 1945, semasa beliau masih dibangku sekolah, Dr. Mahathir telah menjadi penyunting Darulaman, majalah rasmi keluaran Kolej Sultan Abdul Hamid. Beliau juga berkhidmat sebagai penyunting sebuah majalah yang diterbitkan oleh kolej perubatan di mana beliau menuntut. Kegigihan dan semangat untuk menyuarakan pendapat melalui penulisan telah menyebabkan beliau menghasilkan pelbagai jenis penerbitan termasuklah buku "Dilema Melayu" yang diterbitkan dalam tahun 1970.

Selain daripada menulis, Dr. Mahathir juga merupakan seorang yang rajin membaca dan berpegang tuguh kepada prinsip bahawa pembelajaran adalah proses seumur hidup. Tuntutan profesional dan politik juga tidak menghalang beliau untuk menjadikan seni pertukangan kayu sebagai satu hobi. Dr. Mahathir dikenali sebagai seorang yang kreatif dan pernah mengikuti kursus pertukangan kayu di Great Britain untuk mempertingkatkan tahap kemahiran beliau. Dalam tahun 1989, berdasarkan minat yang berterusan dalam bidang ini, Dr. Mahathir telah dianugerahkan Honorary Freedom of the Worshipful Company of Carpenters oleh British Carpenters Society.

Penglibatan Dr. Mahathir di dalam arena politik tidak begitu ketara dalam tahun-tahun 1950an disebabkan beliau masih menuntut di Universiti. Walau bagaimanapun, beliau terus menulis esei dan komentar mengenai isu-isu sosio-politik negara di akhbar The Straits Times. Perletakan jawatan sebagai doktor kerajaan pada tahun 1957 telah membolehkan Dr. Mahathir bergiat semula didalam bidang politik. Beliau telah dipilih untuk bertanding pada pilihanraya negeri tahun 1959, tetapi menolaknya.

Semasa pilihanraya umum tahun 1964, Dr.Mahathir diberi kepercayaan menjadi calon dan seterusnya berjaya memenangi kerusi Parlimen Kota Setar di atas tiket Parti Perikatan. Bermula dari sinilah beliau menempa nama di kalangan masyarakat dan senario politik negara.

Selepas memenangi pilihan raya umum pada tahun 1964, Dr. Mahathir dilantik sebagai Ahli Parlimen. Bagaimanapun, beliau hilang kerusi pilihan raya umum berikutnya iaitu pada tahun 1969.



Kecenderungan dan minatnya yang mendalam dalam bidang pendidikan membolehkan beliau dilantik sebagai Pengerusi Majlis Pendidikan Tinggi yang pertama tahun 1968, Ahli Majlis Penasihat Pendidikan Tinggi pada tahun 1972, Member Of the University Court and University of Malaya council serta Chairman of the National University Council pada tahun 1974. Dr. Mahathir dilantik sebagai Senator pada tahun 1974. Beliau melepaskan jawatan ini untuk membolehkannya bertanding pada pilihan raya umum tahun 1974 yang mana beliau menang tanpa bertanding.

Berikutan daripada pilihanraya itu, Dr. Mahathir dilantik sebagai Menteri Pelajaran. Sebagai Menteri Pelajaran, langkah pertama dalam perancangan beliau adalah mengubah polisi pendidikan negara supaya ianya menggambarkan usaha-usaha ke arah menghapuskan kemiskinan dan mewujudkan keadilan untuk semua dan memastikan semua individu diberi peluang membaiki taraf hidup mereka. Sepanjang menjadi Menteri Pelajaran, beliau mengekalkan pembaharuan seperti peluang yang lebih kepada anak Melayu melanjutkan pelajaran di Institut Pengajian Tinggi, mengubah kuota kemasukan, dan beberapa kriteria kemasukan ke pusat-pusat tersebut, mengadakan biasiswa dan menubuhkan Maktab Rendah Sains Mara (MRSM).

Beliau juga bertanggungjawab meminda Akta Universiti dan Kolej Universiti 1975 yang ditentang oleh ahli akademik dan mereka yang terlibat dengan pendidikan. Akan tetapi sebagai seorang yang berdisplin dan tegas beliau berjaya melenyapkan kritikan terhadap polisi-polisi pendidikan. Kini semua pusat pengajian tinggi diuruskan di bawah Panduan Kementerian Pendidikan.


Kemenangan beliau di dalam pertandingan kerusi Naib Presiden dalam Perhimpunan Agong UMNO (Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu) tahun 1975 telah menyumbang kepada kejayaan politik beliau.


Berikutan kembalinya Tun Abdul Razak ke Rahmatullah dan perlantikan Tun Hussein Onn sebagai Perdana Menteri Malaysia ke-3 dan Presiden UMNO, Dr. Mahathir telah dilantik menjadi Timbalan Perdana Menteri dimasa yang sama menjadi Timbalan Presiden Parti.


Daripada jawatan Menteri Pendidikan, Dr. Mahathir berpindah ke Kementerian Perdagangan dan Industri dalam tahun 1978. Beliau juga adalah Pengerusi Jawatankuasa Pelaburan Kabinet dimana beliau tidak putus-putus menggalakkan perdagangan dan pelaburan asing.

Kemenangan Dr. Mahathir dalam pilihanraya umum tahun 1978 telah membolehkan beliau mengekalkan jawatannya di dalam kabinet dan parti. Akhirnya, pada 16 Julai 1981 berikutan perletakan jawatan Perdana Menteri oleh Tun Hussien Onn atas sebab kesihatan, Dr. Mahathir telah dipilih menjadi Presiden UMNO dan Perdana Menteri yang ke- 4 pada usia 55 tahun.

Dr. Mahathir digelar "Bapa Pemodenan Malaysia" dan merupakan pemimpin yang paling lama memegang jawatan sebagai Perdana Menteri, iaitu dari 16 Julai 1981 hingga 31 Oktober 2003.

Sepanjang 22 tahun beliau memegang jawatan pentadbiran tertinggi negara, banyak kemajuan dan pembangunan yang telah beliau rancang dan laksanakan. Walaupun kadangkala cetusan idea dan wawasan beliau kurang difahami, namun hakikatnya beliau merupakan seorang yang berpandangan jauh dan terkehadapan, malah lebih jauh daripada pemikiran orang Melayu khususnya.

Pada tahun 1997, majalah Asiaweek telah menamakan Dr.Mahathir sebagai antara 50 individu yang paling berkuasa di Asia, dimana beliau menduduki tempat kedua dalam senarai yang dikeluarkan oleh majalah tersebut.

Penamaan beliau memang tepat kerana ekonomi dunia ketika itu berada dalam kegawatan manakala krisis matawang melanda kebanyakan negara di dunia terutamanya negara-negara di Asia seperti Indonesia, Thailand dan Filipina.

Dr. Mahathir berjaya mengawal kegawatan ekonomi dengan menambat ringgit kepada dollar Amerika, satu pendekatan yang mendapat kritikan hebat pada mulanya oleh badan kewangan dunia seperti Bank Dunia dan International Monetary Fund (IMF). Terbukti kesannya, Malaysia adalah satu-satunya negara yang berjaya melepaskan diri daripada belenggu kegawatan tersebut tanpa perlu 'mengikat diri' kepada syarat-syarat yang ditetapkan oleh IMF seperti yang berlaku kepada negara-negara lain di Asia. Malah, Pengurus Besar IMF, Horst Kohler, pernah memuji tindakan yang diambil Dr. Mahathir dalam mengawal matawang negara.

Kedudukan beliau sebagai Chief Executive Officer (CEO) Malaysia adalah sesuai dan tepat dengan visi yang beliau rancang dan sasarkan. Dr. Mahathir telah mengubah sektor ekonomi asas negara daripada sebuah negara yang berasaskan pertanian kepada sebuah negara berasaskan perindustrian. Detik-detik awal beliau diamanahkan menjadi Perdana Menteri Malaysia, sektor ekonomi negara pada ketika itu banyak bergantung kepada bahan komoditi utama seperti getah, kelapa sawit, timah dan industri petroleum yang masih lagi diusahakan secara kecil-kecilan.

Memandangkan komoditi tidak dapat membantu mewujudkan lebih banyak peluang pekerjaan, maka pada awal tahun 1980-an Dr. Mahathir telah membuat keputusan untuk mempelbagaikan kegiatan ekonomi negara dan sekaligus mengurangkan pergantungan terhadap bahan komoditi. Keputusan yang beliau ambil adalah tepat kerana pada pertengahan tahun 1980-an, harga bahan-bahan komoditi jatuh dengan teruk. Hal ini ditambah pula dengan peningkatan harga matawang Yen yang menyebabkan berlaku kegawatan ekonomi selama beberapa tahun.

Kini, kebergantungan ekonomi negara terhadap bidang perindustrian begitu ketara apabila sektor perkilangan membentuk 30% daripada asas ekonomi negara manakala sektor pertanian menurun kepada 8% sahaja berbanding 23% kira-kira 22 tahun lalu.

Dr. Mahathir telah memperkenalkan dasar Persyarikatan Malaysia iaitu suatu dasar dimana Malaysia diandaikan sebagai sebuah syarikat dan rakyatnya sebagai pekerja dan pemegang saham. Beberapa agensi kerajaan telah diswastakan untuk meringankan bebebanan kewangan dan kerajaan. Dimasa pentadbirannya banyak syarikat-syarikat utiliti seperti Lembaga Letrik Negara, Jabatan Telekom dan sebagainya, telah disenaraikan sebagai korporat awam. Persyarikatan Malaysia telah berjaya meningkatkan prestasi, daya pengeluaran serta imej negara. Di antara langkah-langkah lain, ialah peningkatan pembagunan industri berat dan yang penting juga pertukaran teknologi asing kepada teknokrat Malaysia. Salah satu kejayaan didalam gerakan ini ialah penubuhan industri otomatif negara, yang menunjukkan kereta-kereta dan motosikal nasional adalah yang terlaris di Malaysia. Persyarikatan juga bertujuan menjana kerjasama dan bekerja sebagai rakan kongsi antara sektor awam. Dr. Mahathir juga meningkatkan penyertaan bumiputera dalam pemilikan saham sektor perusahaan dan perdagangan dengan penubuhan Permodalan Nasional Berhad (PNB) dan Amanah Saham Nasional serta Amanah Saham Bumiputera dan beberapa saham amanah dalam porfolio PNB.


Dalam usaha melakar nama negara di arena antarabangsa, pelbagai projek gergasi telah diilhamkan oleh Dr. Mahathir. Antara yang terawal ketika beliau baru memegang jawatan sebagai Perdana Menteri ialah projek pengeluaran kereta proton melalui HICOM (Heavy Industries Corporation of Malaysia).


Walaupun projek beliau ini dianggap agak keterlaluan memandangkan negara ketika itu masih muda dalam projek pembuatan kereta nasional namun negara kita boleh berbangga kerana projek ini begitu berjaya sehingga mampu bersaing dengan pengeluar kereta lain di seluruh dunia.


Sebagai orang yang memegang tampuk tertinggi pengurusan negara, masalah kewangan sering menjadi perhatian beliau dan antara tugas penting beliau adalah memastikan perbelanjaan kewangan negara berada dalam keadaan terkawal.


Dasar penswastaan negara ialah contoh pengurusan kewangan beliau yang agak memberangsangkan walaupun mencetus kontroversi di awal perlaksanaannya. Dasar yang diperkenalkan di penghujung tahun 1980-an ini bertujuan mengurangkan perbelanjaan oleh pihak kerajaan di samping memberi perkhidmatan yang lebih baik.


Walau banyak pihak mempersoalkan dasar ini, disebabkan terdapat tuduhan berlaku sikap pilih kasih terhadap syarikat yang ditawarkan projek-projek kerajaan, namun lebih ramai orang dapat menikmati hasil yang lebih baik daripada dasar yang dibuat ini.


Selain itu, dasar ini juga membawa perubahan yang sangat besar terutamanya dalam bidang teknologi kerana pihak-pihak yang terbabit perlu mempunyai kepakaran dalam bidang teknologi untuk memastikan perkhidmatan yang ditawarkan murah tetapi bermutu tinggi.


Kebijaksanaan Tun Dr. Mahathir dalam mengurus 'perniagaan' sememangnya sesuatu yang semula jadi kerana beliau pernah menjadi usahawan muda di Pekan Rabu, Alor Setar semasa masih berada di alam persekolahan.


Selain projek kereta nasional, satu lagi projek besar (mega project) yang beliau cetus ialah Koridor Raya Multimedia atau Multimedia Super Corridor (MSC). Projek ini ilhamkan dan direalisasikan memandangkan Dr. Mahathir telah sedar akan peri pentingnya teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dalam dunia perdagangan masa kini dan masa depan.



Projek-projek besar yang dibangunkan dan direalisasikan semasa beliau menjadi 'CEO' Malaysia antaranya ialah Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Stadium Nasional Jalil, Litar Antarabangsa Sepang, tempat perlumbaan sukan permotoran berprestij, Formula One dan Menara Berkembar Petronas.


Projek-projek ini secara tidak langsung berjaya meletakkan Malaysia sebagai sebuah negara sedang membangun yang dikenali dunia. Malah corak pentadbiran dan ketegasan yang ditunjukkan oleh Dr. Mahathir semasa menjadi Perdana Menteri menyebabkan negara ini disegani dunia.


Sepanjang tempoh 22 tahun sebagai Perdana Menteri, Dr. Mahathir telah membawa Malaysia ke persada kecemerlangan. Malaysia telah melalui pelbagai pembaharuan fizikal, mental dan sosial. Malaysia telah menjadi negara yang disegani dan dihormati di pentas dunia. Malaysia mampu berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dikalangan negara-negara maju dunia. Kejayaan Malaysia sebagai negara membangun dan sebuah negara Islam yang unggul di rantau ini telah diiktiraf dunia. Warisan pusaka yang ditinggalkan oleh Dr. Mahathir dapat kita lihat berada di mana sahaja.


Sumber: Buku Majlis Konvokesyen Khas Sempena Penganugerahan Ijazah Kehormat Doktor Falsafah (Pengurusan Pembangunan) Kepada Y.A.Bhg. Tun Dr. Mahathir bin Mohamad dan Ijazah Kehormat Doktor Falsafah (Pengurusan Kerja Sosial) kepada Y.A.Bhg. Tun Dr. Siti Hasmah binti Mohd Ali.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



About Imran Nazar Hosein
He was born in the Caribbean island of Trinidad in 1942 from parents whose ancestors had migrated as indentured labourer from India. He is a graduate of the Aleemiyah Institute in Karachi and has studied at sevaral instutions of higher learning including the University of Karachi,the University of the West Indies, Al Azhar University and the Graduate Institute of International Relations in Switzerland

ولد في جزيرة ترينداد في البحر الكاريبي عام 1942 من أبوين هاجر أجدادهم من الهند كعمال متعاقدين. تخرج من معهد العليمية في كراتشي ودرس في العديد من معاهد الدراسات العليا بما فيها جامعة كراتشي و جامعة جزر الهند الغربية وجامعة الأزهر وفي المعهد الدولي للدراسات الدولية في جنيف.

He worked for several years as a Foreign Service Officer in the Ministry of Foreign Affairs of the Government of Trinidad and Tobago but gave up his job in 1985 to devote his life to the mission of Islam.

عمل في السلك الدبلوماسي في وزارة خارجية ترينيداد وتوباغو ولكنه استقال في عام 1985 ليكرس حياته من أجل خدمة الإسلام.

He lived in New York for ten years during which time he served as the Director of Islamic Studies for the Joint Committee of Muslim Organizations of Greater New York. He lectured on Islam in several American and Canadian universities, colleges, churches, synagogues, prisons, community halls, etc. He also participated in many inter-faith dialogues with Christian and Jewish scholars while representing Islam in USA. He was the Imam, for sometime, at Masjid Dar al-Qur'an in Long Island, New York. He also led the weekly Juma'ah prayers and delivered the sermon at the United Nations headquarters in Manhattan once a month for ten years continuously.

عاش في نيويورك لعشر سنوات خدم خلالها كرئيس للدراسات الإسلامية لدى اللجنة المشتركة للمنظمات الإسلامية بنيويورك الكبرى. حاضر عن الإسلام في عديد من الجامعات الأمريكية والكندية وفي الكليات و الكنائس والمعابد اليهودية والسجون و قاعات المجتمعات إلخ. كما شارك في كثير من حوارات الأديان مع علماء مسيحيين ويهوديين بينما كان يمثل الإسلام في الولايات المتحدة الأمريكية. كان الإمام، لبعض الوقت، في مسجد دار القرآن في لونج آيلاند، نيويورك. قام ايضاً بإمامة صلاة الجمعة الأسبوعية وقدم الخطبة في المقر الرئيسي للأمم المتحدة في منهاتن مرة واحد كل شهر وذلك لعشر سنوات متواصلة.

He is a former Principal of the Aleemiyah Institute of Islamic Studies in Karachi, Pakistan, Director of Research of the World Muslim Congress in Karachi, Pakistan, Director of the Islamic Institute for Education and Research in Miami, Florida, and Director of D'awah for Tanzeem-e-Islami of North America.


عمل سابقاً كمدير لمعهد العليمية للدراسات الإسلامية في كراتشي، باكستان، وكذلك مديراً للبحث في مؤتمر العالم الإسلامي في كراتشي، باكستان، كما عمل أيضاً كمدير لمعهد التعليم والبحوث الإسلامية في مدينة ميامي، فلوريدا، ومديراً للدعوة في التنظيم الإسلامي لأمريكا الشمالية.

 
He has traveled continuously and extensively around the world on Islamic lecture-tours since graduating from the Aleemiyah Institute of Islamic Studies in 1971 at age 29. And he has also written more than a dozen books on Islam that have invariably been received with public respect. Indeed, 'Jerusalem in the Qur'an - An Islamic View of the Destiny of Jerusalem' has become a best seller and has been translated and published in several languages.


Source from : About  Imran N Hosein

__________________________________________________________________________________

 http://www.fethullahgulen.org/images/stories/en/introducing-fethullah-gulen.jpg


Dikenali dengan gaya hidup yang ringkas dan sederhana itu, Fethullah Gulen, biasa dipanggil Hodjaefendi, adalah seorang ulama daripada kadar yang luar biasa. Lelaki ini untuk semua musim dilahirkan di Erzurum, timur Turki, pada tahun 1941. Selepas tamat pengajian dari sekolah ketuhanan swasta di Erzurum, beliau mendapat lesen dan mula mengajar dan mengajar tentang betapa pentingnya persefahaman dan toleransi. Sosial usaha pembaharuan beliau telah menjadikan beliau salah satu yang paling Turki tokoh terkenal dan dihormati orang ramai pada tahun 1960an.

Walaupun ringkas dalam penampilan luar, dia asal dalam pemikiran dan tindakan. Beliau meliputi semua manusia, dan amat benci kepada kekufuran, kezaliman, penyelewengan dan. Kepercayaan dan perasaannya yang mendalam, dan idea-idea dan pendekatan untuk masalah kedua-duanya bijak dan rasional. Satu model kehidupan cinta, semangat, dan perasaan, dia luar biasa yang seimbang dalam pemikiran, perbuatan, dan rawatan perkara.

Intelektual Turki dan ulama mengakui, sama ada tacitly atau jelas, bahawa dia adalah salah satu daripada penulis dan pemikir yang paling serius dan penting, dan di kalangan aktivis paling bijak Turki abad kedua puluh atau malah dunia Islam. Tetapi pengiktirafan itu kepimpinan beliau baru intelektual Islam, sosial dan rohani kebangkitan-kebangkitan semula dengan potensi untuk memeluk kawasan besar di dunia-tidak menghalang beliau dari berusaha untuk menjadi tidak lebih daripada seorang hamba yang rendah hati Tuhan dan rakan
kepada semua. Keinginan untuk kemasyhuran adalah sama dengan menunjukkan dan kesombongan, sebuah "madu beracun" yang memadamkan kegembiraan rohani jantung, adalah salah satu peraturan keemasan beliau berikut.

Gulen telah membelanjakan kehidupan dewasa beliau menyuarakan menangis dan keluh, serta kepercayaan dan aspirasi, umat Islam khususnya dan umat manusia amnya. Beliau menanggung kesedihan sendiri, tetapi orang lain menghancurkan dia. Dia merasakan setiap hembusan dihantar pada kemanusiaan untuk dihantar pertama di hatinya. Dia merasakan dirinya begitu mendalam dan dalaman yang berkaitan dengan penciptaan yang pernah beliau berkata: "Apabila saya melihat daun jatuh dari cawangannya di musim gugur, saya merasa sakit seperti yang banyak seolah-olah tangan saya telah dipotong."
pembangunan mampan, organisasi media, persatuan profesional, dan institusi perubatan.

Fethullah Gulen merupakan arus perdana berwibawa ulama Turki Islam, pemikir, penulis, penyair, pemimpin pendapat dan aktivis pendidikan yang menyokong dialog antara agama dan antara budaya, sains, demokrasi dan kerohanian dan menentang keganasan dan menukarkan agama ke dalam ideologi politik. Fethullah Gulen menggalakkan kerjasama tamadun ke arah dunia yang aman, berbanding dengan pertembungan:

    "Jadi begitu toleran yang pangkuan anda menjadi luas seperti lautan. Menjadi inspirasi dengan iman dan kasih sayang manusia. Tidak ada jiwa yang bermasalah kepada orang yang kamu tidak menghulurkan bantuan dan kira-kira siapa anda terus prihatin ". (Fethullah Gulen, Kriteria atau Cahaya Way London:. Truestar.)

Kami percaya Mr Fethullah Gulen dan gerakan masyarakat sivil yang diilhamkan oleh pandangan beliau, yang dikenali sebagai gerakan Gulen Fethullah, adalah penting dan berhak perhatian atas sebab-sebab berikut:

    Pihak Berkuasa * Fethullah Gulen dan Kesan: Mr Fethullah Gulen dikenali dan dihormati di kalangan umat Islam Turki dan juga umat Islam dari seluruh dunia sebagai seorang ulama arus perdana berwibawa Islam tradisi Sunni, yang mana 87-90% daripada penduduk Islam milik dunia. Beliau juga adalah pemikir, seorang penyair, seorang pengarang prolifik, seorang aktivis pendidikan dan seorang pemimpin pendapat. Pembaca-Nya di Turki dianggarkan berjumlah beberapa juta. Pengaruh di luar Turki yang semakin meningkat setiap hari sebagai karya-karya beliau telah diterjemahkan ke dalam banyak bahasa termasuk Inggeris, Arab, Rusia, Jerman, Sepanyol, Urdu, Bosnia, Albania, Melayu dan Indonesia. Di samping penerbitan bercetak, ideanya boleh diakses kepada penduduk dunia yang semakin meningkat melalui radio swasta dan rangkaian televisyen bersimpati dengan pandangan beliau.
 
    * Sikap Awam terhadap Keganasan Keganasan dan Serangan Bunuh diri: Fethullah Gulen telah diiktiraf bagi pendirian yang konsisten terhadap gabungan keganasan dan retorik agama. Lebih khusus,

    * Beliau merupakan ulama Islam pertama secara terbuka mengutuk serangan 9 / 11 (dalam iklan dalam Washington Post). 

    * Beliau membantu menerbitkan sebuah buku ilmiah pada perspektif Islam terhadap keganasan dan serangan berani mati, mengutuk tindakan atas alasan kemanusiaan dan agama. 

    * Dia tidak menyatakan pandangan ini hanya untuk pembaca Barat tetapi disuarakan mereka dalam khutbah masjid dengan jemaah ribu orang Islam. 

    * Beliau tegas menolak serangan berani mati. 

    * Beliau telah memberikan temuramah kepada akhbar Turki, Jepun, Kenya dan Amerika di mana beliau mengkategorikan mengutuk penggunaan sebab-sebab politik, ideologi dan agama untuk menghalalkan keganasan. 

    * Beliau telah muncul di televisyen nasional banyak menunjukkan secara terbuka mengutuk tindakan sedemikian.

    Perintis * dalam Dialog Antara Agama: Fethullah Gulen telah giat mempromosikan dialog antara agama dan antara budaya selama lebih satu dekad, bermula lama sebelum tragedi 9 / 11. Di Turki, beliau telah dikreditkan dengan membawa suasana yang positif dalam hubungan antara penduduk majoriti Islam dan minoriti pelbagai agama seperti Ortodoks Greek Ortodoks, Armenia, Katolik, dan komuniti Yahudi. Luar Turki, idea-idea beliau pada dialog antara agama telah banyak memberi inspirasi untuk menubuhkan pertubuhan-pertubuhan yang terlibat dalam dialog dengan matlamat yang sama saling memahami, empati penerimaan, kehidupan yang aman, dan kerjasama. Usaha beliau untuk dialog dan toleransi telah diiktiraf oleh penonton peribadi dengan Paus lewat John Paul II dan jemputan dari ketua Rabbi Sephardic Israel, serta mesyuarat dengan pemimpin-pemimpin pelbagai mazhab Kristian.

    * Untuk Kerjasama Tamadun: Fethullah Gulen menggalakkan kerjasama tamadun berbanding dengan pertembungan, melalui dialog, persefahaman dan perhimpunan di sekitar nilai-nilai yang dikongsi. Sebagai sebuah masyarakat sivil pendapat pemimpin beliau menyokong usaha-usaha ke arah Turki menyertai Kesatuan Eropah dan mengatakan bahawa hubungan ini akan memberi manfaat kepada kedua-dua pihak.
    

Penekanan * pada Dimensi yang rohani Iman: Disebabkan sebahagian daripada pendidikan awal dalam bidang rohani, Fethullah Gulen dikenali kerana penekanan beliau tentang kerohanian Islam (dikenali di Barat sebagai tasawuf), dan sikap ke arah memeluk sesama manusia yang ini penekanan membawa. Oleh kerana perwakilan cintanya, belas kasihan dan pendekatan terbuka hati kepada semua isu-isu berkaitan kemanusiaan, beliau dikenali oleh sesetengah sebagai "zaman moden Rumi." Beliau diminta oleh Şefik Boleh, sarjana lewat Sufi, seorang keturunan Rumi dan penulis, untuk menulis kata pengantar untuk bukunya mengenai kehidupan dan ajaran Rumi. Fethullah Gulen sendiri dua jilid buku mengenai Sufisme digunakan sebagai buku teks untuk universiti kursus tradisi spiritual dunia. 

    Sains * dan Iman di Harmoni: Fethullah Gulen melihat sains dan agama tidak serasi tetapi hanya pelengkap. Oleh itu, beliau menggalakkan penyelidikan saintifik dan kemajuan teknologi untuk kebaikan manusia sejagat.
    * Dimensi Intelek: Beliau sangat mahir dalam pemikir terkemuka daripada tradisi Barat dan boleh berbual dengan mereka dengan selesa melalui tulisan dan alamat beliau. 


    * Pro-Demokrasi: Fethullah Gulen mengiktiraf demokrasi sebagai sistem politik yang berdaya maju hanya tadbir. Beliau mengutuk menukarkan agama ke dalam ideologi politik, di samping menggalakkan semua rakyat untuk mengambil bahagian yang bermaklumat dan bertanggungjawab dalam kehidupan politik negara mereka. Beliau menekankan kelonggaran dalam prinsip-prinsip Islam yang berkaitan dengan urus tadbir dan keserasiannya dengan demokrasi yang sebenar. 

    * Penyelesaian kepada Masalah Sosial Kerja Bawah: Ciri yang paling menarik hidup Fethullah Gulen adalah hakikat bahawa visi dan ideanya tidak kekal retorik tetapi sebaliknya telah menyedari seluruh dunia sebagai projek sivik. Oleh sesetengah anggaran, beberapa ratus organisasi pendidikan seperti K-12 sekolah-sekolah, universiti, sekolah dan bahasa telah ditubuhkan di seluruh dunia diilhamkan oleh Fethullah Gulen dan ditaja oleh usahawan tempatan, para pendidik dan ibu bapa altruistik khusus. Contoh-contoh yang ketara sekolah itu termasuklah mereka yang berada di tenggara Turki, Asia Tengah, beberapa negara di Afrika, Timur Jauh dan Eropah Timur Tanpa mengira lokasi mereka, sekolah-sekolah ini adalah lambang hubungan antara agama dan antara budaya yang harmoni, berjaya penyatuan agama dan akal, dan dedikasi kepada perkhidmatan kemanusiaan. Terutamanya dalam konflik terlantar di rantau seperti Filipina, tenggara Turki dan Afghanistan, institusi-institusi ini membantu mengurangkan kemiskinan dan meningkatkan peluang pendidikan, yang seterusnya mengurangkan rayuan kumpulan pengganas dengan agenda eksklusif yang beroperasi di negara-negara ini. Di samping menyumbang kepada keharmonian sosial, sekolah-sekolah ini menghasilkan pemenang dalam sains antarabangsa dan pertandingan matematik. 

    * Lain-lain Persatuan Projek Awam: Lain-lain projek sivik diilhamkan oleh idea-idea Fethullah Gulen dan galakan termasuk pertubuhan-pertubuhan bantuan, organisasi pembangunan mampan, organisasi media, persatuan profesional, dan institusi perubatan.


  

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KONGSI

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites